divendres, 30 de desembre del 2011

La metàfora tutorial i de la construcció

La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne

Aquesta és una visió de l'ús educatiu de l'ordinadors centrar en l'alumne. Ell és qui controla la màquina i no a l'inrevés.
Papert va ser qui va crear la principal teoria d'aquesta concepció. Va crear el concepte micromon on l'alumne construeix les seves pròpies idees a partir de la seva activitat exploratòria en un ambient d'aprenentatge, seguint un procés reflexiu i actiu. Per tant, ell és qui dona instruccions a l'ordinador per indicar-li quines són les tasques que ha de fer.

Relacionant aquesta metàfora amb una activitat realitzada a l'assignatura de GITIC la més encertada seria el programa Scratch (Clica per anar a l'entrada on és explicat més detalladament que és).
Aquest programa està dissenyat per a que l'alumne pensi en unes idees, imagini un joc o un conte i finalment el programi i el pugui compartir. Per tant, és l'alumne qui li dona les instruccions al programa perquè sigui d'una manera o d'altre, llavors podríem afirmar que està relacionat amb la metàfora de la construcció.


La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor


En aquesta metàfora es fa referència al programari que reprodueix el model tradicional d'ensenyament-aprenentatge. L'ordinador tutoritza el procés d'aprenentatge realitzat per l'estudiant.
L'interès que té aquesta utilització tutorial de l'ordinador es troba en la capacitat que té la màquina per reproduir alguns aspectes de la relació entre el docent i l'alumne. Es pot establir un cert paral·lelisme entre el funcionament d'alguns programes informàtics i la modalitat d'interacció a classe caracteritzada per la seqüència:


iniciació (docent) - resposta (alumne) - avaluació (professor)

Una de les activitats realitzades a classe i que relacionaria amb aquesta metàfora seria la zonaClic,  que ens vàrem enfocar més en el JClic (Clica per anar a l'entrada on és explicat més detalladament que és).
El Jclic és un conjunt d'aplicacions pels nens on poden jugar, fer exercicis tant de text com de memorització o anàlisis, etc. No només són aplicacions que ja estan creades sinó que en tenim la possibilitat de crear-ne moltes mé segons en l'aplicació que siguem.


Com a conclusió penso que és molt important treballar amb qualsevol de les eines que facin més eficaç l'aprenentatge, tant a eines que facin de tutor com aquelles que fan que el nen pugui crear les seves pròpies idees. També és molt important dir que no s'ha d'abusar d'aquestes activitats ja que és una mena de suport.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada